top of page

דרך היין בנגב

דרך היין בנגב

מחוות קדומות לחוות בודדים


לפתוח בוקר צונן עם כוס תה של כוכב ריחני, לנגב פתיר טרי בלבנה מוצפת שמן

זית וזעתר ירקרק, למצוץ זית ירוק שבור שהושרה בתרכיז פלפל, שום ושמן מתקתק, לטבול לחם טרי בשמן חדש של השנה לקנח בחריץ גבינת עזים חריפה שזה עתה הבשילה ולסיים ביין חדש מיקב מקומי...... (לא לצאת לטיול  על בטן ריקה) .

דרך היין היא למעשה רצף התיישבותי חקלאי/תיירותי חדש בהר הנגב. 
מצומת משאבי שדה ועד למצפה רמון רצף של נקודות התיישבותיות של משפחות בודדות שהקימו חוות חקלאיות. 
 הפרויקט של המועצה האזורית רמת נגב ביחד עם מנהל מקרקעי ישראל,הסוכנות היהודית ובתאום עם הגופים הירוקים (רשות הטבע והגנים והקק"ל) שסייעו לאתר את אתרי החוות  ועזרו בהכנת התשתיות בחוות. הפרויקט יצא לדרך לפני מספר שנים ועניין אנשים רבים מכל הארץ כולם חלוצים של שנות ה-2000.
 ולמסלול התיירותי שהן עושות..... 


החוות יוצרות אפשרות נעימה של מפגש עם אנשים האוהבים את המדבר ובחרו לחיות בתוכו מעמל כפיים זאת לצד אירוח ותיירות. החוות הם הזדמנות מצוינת לטעום, להריח, ולמשש את החיים הקדומים אך במופע חדשני ועדכני.

הר הנגב "ארץ החקלאות המתפתחת":

לכל אורך התקופות עסקו כאן בחקלאות, כאן חיו בתקופה הישראלית ואחר כך בתקופה הנבטית והביזנטית עשרות ומאות של חוות בודדים חקלאיות. כאן עיבדו בשיטות שונות עשרות אלפי דונמים חקלאים שחולקו לחלקות משפחתיות ולצד כל חלקה כזו נבנה בית חווה. 

                                                                           
כך אז וגם היום... חזרה אל הזמן העתיק ..................

שלושה "מסלולי" לדרך היין:

הגפן והיין ברמת והר הנגב

מאת עמוס הדס

מבוא כללי:

המטיילים ברחבי הנגב יצפו בסימני חקלאות עתיקה, ישובים נטושים ומתקני שימור מים ותעשיית יין עתיקים. גתות רבות מפוזרות בכל המרחב. והגדולות בהן ליד ובתוך הערים הנבטיות-ביזנטיות כעבדת, חלוצה, שבטה, רחובות ועוד. סימני התיישבות חקלאית של חוות משפחתיות קדומות חלקן קטנות וחלקן גדולות מאד, בחלקן רמת התחכום בשימור מים ויכולות חקלאיות אינה גבוהה ובחלקן, בעיקר בגדולות שבהן, רמת התחכום גבוהה ביותר.

כבר לפני כחמשת אלפים שנה רחשו באזור ישובים מאורגנים וחלפו דרכו שיירות סוחרים מערב ועציון גבר על חוף הים התיכון, כשהם נושאים תבלינים, בשמים, אבני חן ועפרות נחושת. מכאן ברור שכל מי ששלט על מבואות האזור (עציון גבר), על לבו (מעלות אל רמת הנגב וברמה עצמה), או על חוף הים התיכון, זכה בחלק במיסים שהסוחרים שלמו עבור שירותי המעבר וההגנה מפני שודדים. עיקר השרידים בהם מבקרים כיום הם שרידי הישובים והחוות החקלאיות מהתקופה הנבטית עד הביזנטית (המאה ה- 2 לפנה"ס עד למאה ה- 6 לס"פ) עת הגיעה פעילות הסחר הב נל"א בבשמים, תבלינים ואבני חן לשיאה.

בתקופת השיא לפריחת הישוב והפעילות באזור נפרסו הדרכים לאורך 240 ק"מ מהן 180 – 150 ק"מ ברמת והר הנגב. לאורכן נמצאו תחנות משמר,  בורות מים, חניוני לילה, ערים. המרחק בין תחנות המים והלינה כמו גם הערים היו כדי מהלך יום הליכת שיירה עמוסה.

שהישוב לא עלה על 20,000 תושבים כולל תושבי קבע, צבא וסוחרים כתושבים זמניים.

החקלאות ברמת והר הנגב, מעוטי הגשמים, יכולה הייתה להתפתח רק כאשר התפתחו היכולות לאצירה וניצול מי הגשמים המעטים. יכולת זו, של אצירת מי נגר לצריכת התושבים (בבורות מים ומאגרים תת קרקעיים) ולהשקיית הגדולים החקלאיים החיוניים, מוכרת כ"חקלאות נגר".שרידי טרסות לרוחבם של שקעים וערוצים רדודים, אשר אפשרו אצירת מים ומניעת סחף ובכך יוצבו משטחי גידול למרעה במורד הערוצים, אנו רואים כראשית "חקלאות הנגר" באזור. הגדולים העיקריים באזור היו: שטחי מרעה, שעורה, חיטה וגפן.

 

ייצור היין באזור:

תחילת ייצור יין וגדול גפנים באזור רמת והר הנגב לוט בערפל הדורות.

אולם במהלך התקופה מהמאה השלישית לפנה"ס ועד המאה השביעית לספ' התפתחה תשתית ייצור יין נרחבת, כפי שמעידות הגתות הגדולות מאותה תקופה. היינות היו מצרך חיוני בכלכלת הישוב והמסחר באזור מכמה סיבות כמו: היין שמש מרכיב חשוב בלוח הקלוריות של הבוגרים, אנשי הצבא והחקלאים (כרבע עד שליש ממנת הקלוריות היומית), במקביל היין היה חיוני כמצרך ברפואה מונעת כיון שהכוהל והפוליפנולים הכלולים ביין מחטאים את המים שנשאבו לשתייה מבורות המים במרבית ימות השנה.

וייצור היין מחד הבטחת איכות המים לשתייה במהלך השנה. המטלה האחרונה פירושה הכרה בכך שללא מים באיכות נאותה לא ניתן לשמור על הביטחון והסדר במרחב, או לקיים את הפעילות הנדרשת לתעבורה, קיום הישוב, מוסדותיו והסחר הבינל"א. מאידך, היין מרכיב מזון מרוכז (כדי 1/3 מהצריכה הקלורית ליום), אלא שהוא הופך למרכיב חיוני וללא תחליף למערכת התברואה המונעת באזור.

יינות האזור נודעו בעולם הרומי ביזנטי כיינות עילית (יינות חלוצה לפי הילריון הקדוש – המאה השישית לספירה)ונכללו במסגרת יינות עזה ואשקלון (Vinum Gazeum). יינות אלה נודעו באיכותם, שרידי הקנקנים בהם נשלחו אל רחבי העולם הרומי – ביזנטי נמצאו במחנות לאורך החומה האדריאנית באנגליה, במרתפי המלך המרובינגיקלוביוס בפריז, ובכל הנמלים והערים לאורך החופים המקיפים את מרכז ומערב הים התיכון.

הגתות מאותה תקופת זוהר הן גתות מהטיפוס של גתות משוכללות. שיטות הפעלת הגתות שנויות במחלוקת. נראה שלאור העובדות הבאות: 1. עונת הבשלת ענבים קצרה, שחייבה קצב ייצור יין מהיר,  ו- 2. היות הפגת חום התסיסה (גורם קריטי באזור חם כרמת והר הנגב) הבעיה העיקרית בייצור יין איכות נראה, שהיין נדרך ואף הותסס במשטח הדריכה משם תועל דרך בור שיקוע אחד לאחד מבורות האיגום. כדי החרס שנשמרו כנראה בתאים סביב הגת מולאו יין מבורות האיגום ונשלחו למחסנים מקורים להשלמת התסיסה המאלו-לקטית ויישון היין.

חוות כרמי עבדת הוקמה על שרידיה של חווה עתיקה, 1500 שנה בערך, ואנו משתמשים בשרידי הטרסות ובחלק משיטות ההשקיה הקדומות הנוסף למערכת השקיה מודרנית.

מוזמנים לסיור עצמאי או מודרך (בתאום מראש).

דרך היין בנגב - מפת יקבים וחוות
רשימת חוות דרך היין בנגב
להורדת תיאור החוות
מפת מצפה רמון
מפת הנגב
מפת הנגב וחוות כרמי עבדת
מפת מצפה רמון
מפות דרך היין
bottom of page